הכנה לגיבוש

אפקט הלמידה וגיבושי סיירות / בר ג’רבי

היום אני רוצה לגלות לכם מה ה”טריק” להגיע הרבה יותר חדים ומוכנים ליום הסיירות ולגיבושי סיירות באופן כללי, אבל לפני שנגיע לפאנץ’ תנו לי לספר לכם על משהו שנקרא אפקט הלמידה בעזרת המחשה קצרה.
לכו קצת אחורה בזמן ותגיעו לשיעור נהיגה הראשון שלכם, זוכרים אותו? אין לי ספק שהרוב המוחלט לא ישכח- פעם ראשונה שיושבים בכיסא הנהג, פעם ראשונה שמניעים את הרכב, לוחצים על הגז וגורמים לאותו גוש מתכת לזוז.
אז אם באמת לא יצא לכם לנהוג לפני אותו שיעור (יש כאלה שמתנסים בנסיעה קצרה עם ההורים למשל) כנראה שלא תשכחו אותו, אבל אותי יותר מעניין מה היה בשיעור השני ובשיעורים אחר כך- פתאום להניע את האוטו היה קצת פחות מרגש ומלחיץ, היה יותר פשוט ללחוץ על הגז, היה יותר טבעי להסתכל במראות, למה? בגלל אותו אפקט למידה שהזכרתי מקודם, שבדרך כלל מתרחש אחרי הפעם הראשונה שאנחנו עושים משהו חדש- אנחנו בהכרח נהיה טובים יותר בפעם השנייה ובפעמים האחרות מכל מיני סיבה, אבל הסיבה העיקרית לכך היא- אנחנו יודעים עם מה אנחנו הולכים להתמודד וכך אנחנו מנטרלים את ההפתעה והשוק שאנחנו מרגישים בהתחלה. עם גיבושי הסיירות וימי הסיירות זה עובד באותה צורה.

יום סיירות הוא בדרך כלל המיון הפיזי הראשון שרוב המלש”בים מתמודדים אתו, ולכן אני חושב שהוא אחד המיונים הכי מדוברים אצל תיכוניסטים בדגש על כיתות יב’, הבעיה שלא משנה כמה נדבר עליו, זה לא יכין אותנו לאקט עצמו, הרי אם נלך שוב לשיעורי הנהיגה והפעם לתאוריה שהייתם צריכים לעבור- האם מישהו שעבר תיאוריה בפעם הראשונה ללא טעויות יהיה בהכרח נהג טוב? או בהכרח יעבור בטסטים הראשונים? לא… כי זאת רק התאוריה ויש הבדל משמעותי בין מה שקורה מול המחשב לבין מה שקורה על הכביש, בתקופתי כמ”פ בצבא היינו קוראים לזה- מלחמה היא ממלכת אי הוודאות ולעולם יהיה הבדל בין המפה לשטח, אז איך אנחנו יכולים לגשר על אותו פער תיאורטי? בואו נדבר קצת פרקטיקה

אז לרוב המוחלט, כל מה שקורה בצבא הוא חדש, הבעיה שאפילו אם תעשו דברים שמוכרים לכם מהאזרחות, אבל תבצעו אותם בפעם הראשונה בצבא, זה ייקח לכם הרבה יותר זמן ממה שאתם רגילים. תמיד הייתי אוהב להמחיש זאת למפקדים שהיו תחתיי כשהייתי מ”פ טירונים לפי כמות הזמן שלוקח לטירון להשתין- 3-5 דקות ולפעמים גם זה לא מספיק, אומנם מדובר גם על זמן הליכה לשירותים וחזרה, אבל בואו, זה לא אמור לקחת כל כך הרבה זמן.

המיונים בצבא בדגש על גיבושי הסיירות הם בעצם ההכנה שהכי קרובה למה שיהיה לכם בצבא פשוט לפרק זמן משמעותית קצר יותר, לכן כל מה שתפגשו שם יהיה חדש, אלא אם תתנו לי לעזור לכם ופה בדיוק צוות    A -TEAM  נכנס לתמונה. בצוות שלנו נעבור איתכם על כל העקרונות הבסיסיים שיש בגיבושים כמו: משמעת, זמנים, דיסטאנס, אקטים עצימים, להגיע לקצה ולהמשיך, ערכיות, חשיבה יצירתית עבודת צוות ועוד…

A -TEAM  והכושר קרבי יגרמו לכל ה”רעש” שיש בגיבוש להיות על השתק ואתם פשוט לא תשמעו אותו מרוב שתתרגלו אליו מהאימונים, דברים כמו זמנים, “תיזוזים” וצעקות מהמגבשים (לא שתמיד צועקים באימונים) יעברו לידכם ותוכלו להתרכז במטרה שלכם ואלו יתנו לכם יתרון על כל שאר המתגבשים בלי קשר לרמת הכושר הגופני שלכם- הנה ציטוט של תומר, אחד מהחניכים שעבר גיבוש צנחנים וקיבל מאותר דובדבן- “המגבש אמר שניתן בקלות לראות מי היה בכושר קרבי לפני הגיבוש ומי נפגש עם הקשיים הפיזיים והמנטליים בפעם הראשונה עכשיו ונכנס להלם”.

מעבר לכך, תדמיינו שאתם הולכים למבחן שיש לכם את כל השאלות מראש… הרבה יותר פשוט והרבה פחות מלחיץ לא?  וכמובן שזה מותר, זה הרי לא סוד מה קורה בגיבושים, אבל צריך לדעת איך נכון להתכונן אליהם, לכן יצרנו לכם ב- A- TEAM  את הקורס שלנו שהוא בעצם תוכנית אימונים שתיקח אתכם מהשלב הראשון שאתם נמצאים בו עד השלב האחרון שאתם צריכים להגיע אליו בשביל להיות כמה שיותר מוכנים לגיבושי הסיירות השונים, כל מה שאתם צריכים זה להגיע ולראות בעצמכם, בהתחלה זה אולי יהיה לא פשוט וכנראה קצת מפחיד, אבל אלה דברים שתצטרכו להתמודד איתם לא רק לפני ימי סיירות או גיבושים לצבא אלא מול כל דבר חדש שתרצו להשיג בחיים ובאימונים שלנו אנחנו לומדים להבין ש”בלתי אפשר” זו דעה לא עובדה וכל דבר היה בלתי אפשרי עד שנעשה, פשוט אצלינו נטמיע את ה-“איך כן” במקום ה-“למה לא” ותזכרו דבר מאד חשוב- כל אחד היה במצב של לא יודע לפני שהוא היה במצב של יודע, תהליכי למידה הם חלק מהחיים והכל עניין של התמדה ועקביות ומי שלא ירים ידיים ויוותר יכבוש כל פסגה שהוא יכוון אליה (מזכיר לכם שפעם גם לא ידעתם איך ללכת, ניסיתם וניסיתם אלפי פעמים, חודשים ובסוף זה קרה… מדמיינים תינוק שירים ידיים?)